2012年2月11日 星期六

科學論文中20個謊言金句

科學論文在多數人眼裡是很難讀懂的東西,但其實學者在下筆時也同感掙扎。科學網站整理出「論文中20個謊言金句」,例如「一直以來都知道」,代表是「我沒查文獻」的意思,而「根據統計分析」實際上是「有謠言指出」。不過仍要強調,這些搞笑謊言只是開玩笑的,科學家做研究絕對都很認真!

  
科學論文中20個常見句子的真正意義
IT HAS LONG BEEN KNOWN 

「一直以來我們都知道」
I didn't look up the original reference.
我沒查文獻
A DEFINITE TREND IS EVIDENT
「一個明顯的未來趨勢清晰浮現」
These data are practically meaningless.
數據事實上沒什麼意義
WHILE IT HAS NOT BEEN POSSIBLE TO PROVIDE DEFINITE ANSWERS TO THE QUESTIONS
「儘管本研究無法針對問題提供明確的答案」
An unsuccessful experiment, but I still hope to get it published.
實驗沒成功,但我還是想拼發表
THREE OF THE SAMPLES WERE CHOOSEN FOR DETAILED STUDY
「選出其中三個樣本進行更詳細的研究」
The other results didn't make any sense.
其他結果一點意義都沒有
TYPICAL RESULTS ARE SHOWN
「以下為標準結果」
This is the prettiest graph.
這是我最漂亮的圖
THESE RESULTS WILL BE IN A SUBSEQUENT REPORT
「結果會在下一篇報告呈現」
I might get around to this sometime, if pushed/funded.
我應該最終會提到吧,如果能被出版/拿到經費
THE MOST RELIABLE RESULTS ARE OBTAINED BY JONESHe was my graduate student; his grade depended on this.
IN MY EXPERINCE
「根據我的經驗」
Once
我做了一次實驗
IN CASE AFTER CASE
「一次又一次的案例」
Twice
我做了兩次實驗
IN A SERIES OF CASES
「在一系列的研究後」
Thrice
我做了三次實驗
IT IS BELIEVED THAT
「這被認為是」
I think.
我認為
IT IS GENERALLY BELIEVED THAT
「普遍認為」
A couple of other guys think so too.
有另外一兩個人也這樣想
CORRECT WITHIN AN ORDER OF MAGNITUDE
「在一個範圍內這是成立的」
Wrong.
ACCORDING TO STATISTICAL ANALYSIS
「根據統計分析」
Rumor has it.
謠言
A STATISTICALLY ORIENTED PROJECTION OF THE SIGNIFICANCE OF THESE FINDINGS
「從這些發現的重要性所作的統計面向預測」
A wild guess.
我亂猜的
A CAREFUL ANALYSIS OF OBTAINABLE DATA
「針對可取得的資料進行仔細分析」
Three pages of notes were obliterated when I knocked over a glass of beer.
因為我弄倒了啤酒杯,有三頁筆記毀了
IT IS CLEAR THAT MUCH ADDITIONAL WORK WILL BE REQUIRED BEFORE A COMPLETE UNDERSTANDING OF THIS
PHENOMENA OCCURS
「這明顯說明了還需要投入更多的研究來完整了解發生的現象」
I don't understand it.
我根本不懂
AFTER ADDITIONAL STUDY BY MY COLLEAGUES
「經過同事的額外研究」
They don't understand it either.
他們也搞不懂
THANKS ARE DUE TO JOE BLOTZ FOR ASSISTANCE WITH THE EXPERIMENT AND TO ANDREA SCHAEFFER FOR
VALUABLE DISCUSSIONS.
「感謝偉喬在實驗上的協助,以及心怡一些寶貴的意見」
Mr. Blotz did the work and Ms. Shaeffer explained to me what it meant.
實驗偉喬做的,報告心怡寫的。
A HIGHLY SIGNIFICANT AREA FOR EXPLORATORY STUDY.
「對於探索性的學術研究,這是具有超凡重大意義的領域」
A totally useless topic selected by my committee.
我的委員群選的雞肋題目,無聊透頂。
IT IS HOPED THAT THIS STUDY WILL STIMULATE FURTHER INVESTIGATION IN THIS FIELD
.
「希望本研究能激勵在這個領域的更多研究」
I quit.
我不幹了

ETtoday 2012/02/10

相關連結

沒有留言:

張貼留言